1 maart is het nationale complimentendag en daarom staan we eens stil bij waarom een compliment geven en krijgen zo van belang is in de werkomgeving. Voor vele mensen is een compliment ontvangen erg leuk, maar een compliment geven is al veel moeilijker. Dat is spijtig want op de werkvloer zou het goed voor de werksfeer zijn om zo nu en dan wat complimentjes uit te wisselen.

 

Complimenten zorgen voor betere prestaties

Waardering krijgen voor wat je doet is niet alleen aangenaam, maar ook belangrijk. Maar waarom is dit nu net zo belangrijk? Het geeft je eerst en vooral meer motivatie, wat er op zijn beurt dan weer voor zorgt dat je productiever bent op het werk. Af en toe eens een complimentje krijgen op het werk zorgt dus effectief voor algemene betere prestaties. Het is een soort van positieve stimulatie om het nog beter te doen. Het positieve gedrag werkt hierbij aanstekelijk naar nog beter gedrag. Een leuk compliment blijkt zelfs motiverender dan meer geld ontvangen. Het belang van complimenten is dus zeker niet te onderschatten. Of je nu CEO, leidinggevende of een collega bent, alle complimentjes dragen bij aan een positieve sfeer en zorgen voor betere prestaties. Een win-win situatie voor alle partijen! 

krakenimages-376KN_ISplE-unsplash

Hoe geef je een goed compliment?

Maar hoe geef je een goed compliment? Het is eerst en vooral belangrijk om een eerlijk compliment te geven. Het heeft geen nut om een niet gemeend compliment te geven. Je komt na een tijd ongeloofwaardig over en je complimenten betekenen na verloop van tijd voor niemand nog iets. Kijk naar de talenten van je collega’s, kijk naar wat ze effectief goed kunnen of wat ze de afgelopen periode bijzonder goed hebben gedaan. Je hoeft ook niet in detail te treden. Vaak is een ‘goede prestatie, proficiat!’ al voldoende om iemand zijn dag te maken. De manier waarop iemand graag gefeliciteerd wordt hangt van persoon tot persoon af. Een timide collega complimenteer je best niet in groep, terwijl iemand die iets extravaganter is hier geen problemen mee heeft. Uitingen van dankbaarheid moeten trouwens niet altijd verbaal gebeuren. Breng eens een koffie naar een collega of kijk eens of je je collega een plezier kan doen met bijvoorbeeld een taakje van hem of haar over te nemen. Kleine inspanningen, maar een grote impact op de tevredenheid en productiviteit. 

 

Focus op de positieve gebeurtenissen

Vaak wordt er te veel gefocust op wat er niet goed gaat. Maar het is  zeker even belangrijk, of zelfs belangrijker, om ook te benadrukken wat er wel goed gaat. Op die manier stimuleren en motiveren we collega’s. Opbouwende feedback is noodzakelijk in een bedrijf. Een complimentje hier en daar kan dus zeker geen kwaad. Ben jij benieuwd hoe het gesteld is met de tevredenheid, de betrokkenheid en het welzijn in jouw bedrijf, contacteer ons dan vrijblijvend voor meer informatie.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?