Tevredenheidsenquête

Een tevredenheidsenquête brengt uw personeel in kaart

Het is niet zo slecht als u zich als werkgever af en toe eens vragen stelt over het welzijn van uw personeel. Een werknemer die zich goed voelt in zijn job zal zich veel meer betrokken voelen bij de firma en optimaal functioneren. Zaken als burnout, pesterijen of ongewenst gedrag of risicofactoren mogen u niet afschrikken als het gaat om actie te ondernemen. 'Meten is weten' is ook hier de boodschap. Een tevredenheidsenquête is een eerste stap om de huidige situatie binnen uw bedrijf in kaart te brengen.

Een tevredenheidsenquête met een aantal ideeën in het achterhoofd

Als u door een professionele organisatie een tevredenheidsenquête van uw personeel laat uitvoeren, dan gebeurt dit met een aantal aspecten op de achtergrond. Denk bijvoorbeeld aan de onderlinge relaties tussen collega's, de people management skills van de teamleider, de motivatie/drijfveren van de medewerkers en de perceptie van uw personeel over uw firma. Daarnaast wordt er uitgegaan van het feit dat stress belangrijk is maar soms wordt overschat. De enquête wordt neutraal gehouden, zonder vooroordelen. Sterke punten en opportuniteiten krijgen extra aandacht. De resultaten en bevindingen van de enquête zullen op een transparante wijze met het personeel gedeeld worden. De enquête is pas representatief bij 80% respons en uiteraard moet het management en middle-management volledig achter de enquête staan.

360° werkwijze bij de tevredenheidsenquête van uw personeel

Meestal worden 'beoordelingen' eenzijdig afgenomen van leidinggevenden. Denk maar aan jaarlijkse evaluatiegesprekken. Bij een doorgedreven tevredenheidsenquête daarentegen gaat men 360° te werk. Dit wil zeggen: zowel de medewerker als zijn of haar leidinggevenden én zijn of haar (ondergeschikte) medewerkers komen aan het woord. Alle aspecten worden onder de loep genomen, ook bijvoorbeeld de omgeving zoals gebouwen, ligging en algemene sfeer op het werk. De drie pijlers van tevredenheid komen aan bod: welzijn, tevredenheid en betrokkenheid van de medewerkers.

Het houdt niet op na de enquête

Het proces houdt niet op wanneer de enquête is afgelopen. In feite begint het pas dan. Stappenplannen en maatregelen zijn noodzakelijk om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen. Ook hierin is transparantie zeer belangrijk. Om uw resultaten kracht bij te zetten kunt u bijvoorbeeld na verloop van een jaar een gelijkaardige tevredenheidsenquête van uw personeel laten doorgaan en de resultaten met de eerste enquête vergelijken. Heeft u resultaat geboekt? Zit dan niet op uw lauweren maar hou nauwkeurig in het oog of deze verbeterde situatie stand houdt.

Een tevredenheidsenquête: begin van een langzaam proces

Een tevredenheidsenquête is voor uw personeel een aanwijzing dat u met hen begaan bent. Bent u benieuwd hoe uw personeel het doet in een tevredenheidsenquête? Contacteer ons via telefoon (+32 478 96 07 23 of +32 496 27 47 40, via mail (info@mcme.be) of via het contactformulier op onze website. Samen brengen wij de tevredenheid van uw personeel in kaart.

Graag meer informatie?

Download gratis het stappenplan, infobrochure met prijzen en de looptijd!

10 Stappen Download

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.