Ontdek wat er écht leeft in uw bedrijf dankzij 360° medewerkersbevragingen van McME !

Hoe gaat het écht met uw bedrijf en medewerkers? 🧐

➡️ Een werknemersbevraging geeft u niet alleen inzicht, maar ook concrete handvatten om te verbeteren. McME helpt organisaties om een 360° inzicht in de tevredenheid, de betrokkenheid en het welzijn van haar medewerkers.

💰 Wist u dat…
… onze medewerkersbevragingen in aanmerking komen voor overheidssubsidies? Lees er alles hier over. 

Medewerkersbevragingen bij McME, dat is...

Ondersteuning voor, tijdens & na

Wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten

Concrete analyse & aanbevelingen

Gebruiksvriendelijke tools

Hoge responsratio

Van medewerker
naar ambassadeur

Gemotiveerde medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn de beste ambassadeurs! Maar hoe weet u waar u nu staat? Hoe scoort uw organisatie op:

🫶 Tevredenheid

Deze module biedt organisaties inzicht in hoe medewerkers hun werkgever ervaren op 7 dimensies zoals sfeer, stress, groei en ontwikkeling, taak, kwaliteit van het arbeidsleven en collega's.

🫥 Welzijn

Deze module identificeert risico’s op burn-out en ongewenst gedrag en brengt beschermende en risicofactoren in kaart binnen de 5A’s, conform de preventiewetgeving.

🙋 Betrokkenheid

Deze module meet persoonlijke en organisatorische betrokkenheid, brengt drijfveren in kaart en biedt concrete handvatten om deze te versterken. Daarnaast analyseert ze de voordelen van betrokkenheid op drie niveaus.

🚀 Andere thema's

Deze module verdiept thema’s zoals stress, burn-out, communicatie, leiderschap en werkbaarheid, met de mogelijkheid tot maatwerk en benchmarking met eerdere bevragingen.

☝️ Wist u dat…
… veel bevragingen stoppen bij inzichten, maar slechts weinig partijen – zoals McME – helpen om die inzichten om te zetten in structurele verbeteringen? 

Hoe gaat een medewerkersbevraging in zijn werk?

Voor een goede implementatie  voor- tijdens & na een werknemersbevraging volgen onze McME-experts 10 stappen. Klaar om de eerste stap te wagen?

STAP 1:
Bepaal de thema’s

Wat wilt u meten? Denk aan werkdruk, samenwerking, leiderschap, ontwikkeling...

STAP 10:
Een HR-actieplan

Consolideer de verbeterpunten in een HR-actieplan voor structurele uitvoering.

Download de whitepaper

Wilt u sneller inspelen op de behoeften van uw medewerkers? Download de 360°-personeelsbevraging whitepaper en leer hoe u regelmatig en efficiënt de vinger aan de pols houdt a.d.h.v. pulse checks*.

🫣 Haal de blinde vlekken weg

Onze medewerkersbevraging geeft u een helder beeld van communicatie, motivatie, stress, werkdruk, tevredenheid en welzijn. Zo krijgt u een eerlijke spiegel en kunt u gericht verbeteren.

🏁 Krijg een HR-nulpuntmeting

Zo krijgt u een objectief startpunt en kunt u de impact van toekomstige (HR-)acties helder meten, opvolgen en in kaart brengen. McME-experts staan klaar om u te begeleiden bij de volgende stappen!

🌍 Creëer draagvlak

Een onderbouwde vragenlijst helpt om beslissingen te maken die door het hele team worden gedragen. Zo landt verandering sneller en weet u zeker dat u de juiste keuzes maakt.

Hoe werkt de medewerkers-bevraging in de praktijk? ℹ️

“Een medewerkersbevraging op maat geeft u de bouwstenen voor een sterkere organisatie.”

* Wat zijn pulse checks?

Een pulse survey of pulse check is een korte, regelmatige enquête die organisaties gebruiken om snel en efficiënt feedback van medewerkers te verzamelen.

Pulse surveys bestaan uit een beperkte set vragen die gemakkelijk en snel beantwoord kunnen worden, vaak via bvb. smartphones.

DOEL: In combinatie met 360° medewerkersbevragingen kunnen organisaties op korte en lange termijn inzichten krijgen in de stemming, betrokkenheid en het welzijn van hun medewerkers, en tijdig inspelen op eventuele knelpunten.

Criteria Pulse Checks 360° Medewerkersbevragingen
Frequentie Kortdurend en regelmatig (bijv. maandelijks) Uitgebreid en minder frequent (bijv. jaarlijks)
Lengte Beperkt aantal vragen Uitgebreide vragenbatterij voor diepgaand inzicht
Doel Snelle feedback over actuele thema’s en recente veranderingen Compleet overzicht van tevredenheid, betrokkenheid en welzijn
Toegankelijkheid Eenvoudig en snel in te vullen via smartphones Gedetailleerde enquêtes, meestal via diverse apparaten
Focus Gericht op specifieke uitkomsten en geïdentificeerde drijfveren Langetermijntrends, strategische inzichten en benchmarking met vorige bevragingen
Gebruik Real-time monitoring van de impact van acties en veranderingen die het gevolg zijn van de 360° bevraging Diepgaande analyse en uitgebreide rapporten voor strategische besluitvorming

FAQ medewerkersbevragingen & pulse checks

Vraag 1

Waarom personeelstevredenheid meten en door de tijd heen tracken?

Tevreden en gemotiveerde werknemers zijn productiever, zij zorgen voor een grotere klantentevredenheid en zij dragen bij tot een positieve perceptie van hun bedrijf op de arbeidsmarkt. Het objectiveren van de perceptie die medewerkers hebben over de organisatie waarbinnen ze werken, legt niet alleen de knelpunten bloot maar maakt het vooral ook dwingend om actie te ondernemen.

Organisaties en bedrijven die zich tot persoonlijke gesprekken beperken lopen het
risico een vertekend en zelfs te negatief beeld te krijgen van wat er werkelijk leeft
onder het aanwezige personeel:

  • Mensen reageren nu eenmaal veel sneller op “problemen” en vinden dingen die
    goed gaan vaak niet meer dan normaal. Met als gevolg dat het vooral het nega-
    tieve wordt vergroot.
  • Sommigen uiten zich snel en vlot. Anderen vinden dat in een persoonlijk gesprek
    minder vanzelfsprekend.

Bij een meting krijgt elke werknemer een evenwaardige stem en zal hij/zij zich over
alle aspecten van het arbeidsleven kunnen uitspreken.

Een systematische en structurele bevraging van het personeel en persoonlijke ge-
sprekken zijn echter wel complementair. Op die manier dat persoonlijke gesprekken
meer inzicht geven in de onderliggende problemen en de wijze waarop men deze
kan aanpakken.

De klassieke invulling van een personeelstevredenheidsonderzoek is veelal gericht
op het meten van de basisdimensies van personeelstevredenheid zoals “Taak”,
“Verloning” en “Arbeidsomstandigheden”.

Hoe langer hoe meer wensen organisaties ook dimensies zoals de stijl van de on-
derneming en de betrokkenheid van de werknemers te meten en door de tijd heen te
tracken.

Best worden al deze dimensies in eenzelfde meting opgenomen zodat de onderlinge
verhoudingen en samenhang tussen deze dimensies bestudeerd kunnen worden.

Voor grote en middelgrote ondernemingen zijn de voordelen evident. De schaal van
het bedrijf maakt het veelal onmogelijk om via individuele gesprekken de “vinger aan
de pols” te houden.

In KMO’s zou een bevraging op basis van individuele gesprekken echter wel haal-
baar zijn. Thans merkt men in de praktijk dat ook steeds meer KMO’s overgaan tot
systematische personeelsbevragingen. De anonimiteit van deze bevragingen zorgt
ervoor dat KMO-medewerkers onbevangen en eerlijk voor hun mening durven uit-
komen. Ook op aspecten – zoals bijvoorbeeld stijl van leidinggeven en collegialiteit –
die in een persoonlijk gesprek met de KMO-directeur doorgaans op veel gevoelighe-
den kunnen botsen. Het is net deze relatieve kleinschaligheid van vele KMO’s die er
voor zorgt dat werknemers op basis van individuele gesprekken niet volledig hun
mening durven uiten wanneer hiernaar gevraagd wordt. Een anonieme en vertrou-
welijk vorm van dataverzamelingsmethode vormt in dit geval een oplossing.

Door de band genomen organiseert men deze bevragingen om de twee jaar. Hier-
mee laat men voldoende tijd om verbeteracties te implementeren zodat de effecten
van deze acties gemonitord kunnen worden. Organisaties die zeer snel groeien of
door belangrijke veranderingsprocessen gaan, hebben er soms baat bij aan een
sneller tempo te meten. In dat geval zijn metingen met een kleiner interval mogelijk.
Omdat het natuurlijk zeer belangrijk is om ook daadwerkelijk iets te “doen” met de
resultaten van dit soort onderzoeken, kiezen organisaties met een groot personeels-
bestand er vaak voor om hun metingen te faseren. Zoals bijvoorbeeld het ene jaar
de arbeiders en het andere jaar de bedienden.

'Dankzij de werknemersbevraging ontdekten we knelpunten in communicatie en werkdruk en konden we gerichte aanpassingen doorvoeren.'

De medewerkersbevraging bracht helder in kaart waar onze teams vastliepen. Met de inzichten en begeleiding van McME hebben we onze werkprocessen aangepast en extra ondersteuning geboden. Dankzij de pulse checks volgen we nu regelmatig de resultaten op.