➡️ Een werknemersbevraging geeft u niet alleen inzicht, maar ook concrete handvatten om te verbeteren. McME helpt organisaties om een 360° inzicht in de tevredenheid, de betrokkenheid en het welzijn van haar medewerkers.
💰 Wist u dat…
… onze medewerkersbevragingen in aanmerking komen voor overheidssubsidies? Lees er alles hier over.
Gemotiveerde medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn de beste ambassadeurs! Maar hoe weet u waar u nu staat? Hoe scoort uw organisatie op:
Deze module biedt organisaties inzicht in hoe medewerkers hun werkgever ervaren op 7 dimensies zoals sfeer, stress, groei en ontwikkeling, taak, kwaliteit van het arbeidsleven en collega's.
Deze module identificeert risico’s op burn-out en ongewenst gedrag en brengt beschermende en risicofactoren in kaart binnen de 5A’s, conform de preventiewetgeving.
Deze module meet persoonlijke en organisatorische betrokkenheid, brengt drijfveren in kaart en biedt concrete handvatten om deze te versterken. Daarnaast analyseert ze de voordelen van betrokkenheid op drie niveaus.
Deze module verdiept thema’s zoals stress, burn-out, communicatie, leiderschap en werkbaarheid, met de mogelijkheid tot maatwerk en benchmarking met eerdere bevragingen.
☝️ Wist u dat…
… veel bevragingen stoppen bij inzichten, maar slechts weinig partijen – zoals McME – helpen om die inzichten om te zetten in structurele verbeteringen?
Voor een goede implementatie voor- tijdens & na een werknemersbevraging volgen onze McME-experts 10 stappen. Klaar om de eerste stap te wagen?
Wat wilt u meten? Denk aan werkdruk, samenwerking, leiderschap, ontwikkeling...
Consolideer de verbeterpunten in een HR-actieplan voor structurele uitvoering.
Wilt u sneller inspelen op de behoeften van uw medewerkers? Download de 360°-personeelsbevraging whitepaper en leer hoe u regelmatig en efficiënt de vinger aan de pols houdt a.d.h.v. pulse checks*.
Onze medewerkersbevraging geeft u een helder beeld van communicatie, motivatie, stress, werkdruk, tevredenheid en welzijn. Zo krijgt u een eerlijke spiegel en kunt u gericht verbeteren.
Zo krijgt u een objectief startpunt en kunt u de impact van toekomstige (HR-)acties helder meten, opvolgen en in kaart brengen. McME-experts staan klaar om u te begeleiden bij de volgende stappen!
Een onderbouwde vragenlijst helpt om beslissingen te maken die door het hele team worden gedragen. Zo landt verandering sneller en weet u zeker dat u de juiste keuzes maakt.
“Een medewerkersbevraging op maat geeft u de bouwstenen voor een sterkere organisatie.”
Een pulse survey of pulse check is een korte, regelmatige enquête die organisaties gebruiken om snel en efficiënt feedback van medewerkers te verzamelen.
Pulse surveys bestaan uit een beperkte set vragen die gemakkelijk en snel beantwoord kunnen worden, vaak via bvb. smartphones.
DOEL: In combinatie met 360° medewerkersbevragingen kunnen organisaties op korte en lange termijn inzichten krijgen in de stemming, betrokkenheid en het welzijn van hun medewerkers, en tijdig inspelen op eventuele knelpunten.
Criteria | Pulse Checks | 360° Medewerkersbevragingen |
---|---|---|
Frequentie | Kortdurend en regelmatig (bijv. maandelijks) | Uitgebreid en minder frequent (bijv. jaarlijks) |
Lengte | Beperkt aantal vragen | Uitgebreide vragenbatterij voor diepgaand inzicht |
Doel | Snelle feedback over actuele thema’s en recente veranderingen | Compleet overzicht van tevredenheid, betrokkenheid en welzijn |
Toegankelijkheid | Eenvoudig en snel in te vullen via smartphones | Gedetailleerde enquêtes, meestal via diverse apparaten |
Focus | Gericht op specifieke uitkomsten en geïdentificeerde drijfveren | Langetermijntrends, strategische inzichten en benchmarking met vorige bevragingen |
Gebruik | Real-time monitoring van de impact van acties en veranderingen die het gevolg zijn van de 360° bevraging | Diepgaande analyse en uitgebreide rapporten voor strategische besluitvorming |
Waarom personeelstevredenheid meten en door de tijd heen tracken?
Tevreden en gemotiveerde werknemers zijn productiever, zij zorgen voor een grotere klantentevredenheid en zij dragen bij tot een positieve perceptie van hun bedrijf op de arbeidsmarkt. Het objectiveren van de perceptie die medewerkers hebben over de organisatie waarbinnen ze werken, legt niet alleen de knelpunten bloot maar maakt het vooral ook dwingend om actie te ondernemen.
Geeft een bevraging meer en andere informatie dan de informatie die men inwint door persoonlijke gesprekken zoals bijvoorbeeld functioneringsgesprekken of standpunten die ingenomen worden door de syndicale vertegenwoordiging?
Organisaties en bedrijven die zich tot persoonlijke gesprekken beperken lopen het
risico een vertekend en zelfs te negatief beeld te krijgen van wat er werkelijk leeft
onder het aanwezige personeel:
Bij een meting krijgt elke werknemer een evenwaardige stem en zal hij/zij zich over
alle aspecten van het arbeidsleven kunnen uitspreken.
Een systematische en structurele bevraging van het personeel en persoonlijke ge-
sprekken zijn echter wel complementair. Op die manier dat persoonlijke gesprekken
meer inzicht geven in de onderliggende problemen en de wijze waarop men deze
kan aanpakken.
Wat is het verschil tussen een meting rond personeelstevredenheid en de zogenaamde “Cultuurbarometer” of een “Employee Engagement Survey”?
De klassieke invulling van een personeelstevredenheidsonderzoek is veelal gericht
op het meten van de basisdimensies van personeelstevredenheid zoals “Taak”,
“Verloning” en “Arbeidsomstandigheden”.
Hoe langer hoe meer wensen organisaties ook dimensies zoals de stijl van de on-
derneming en de betrokkenheid van de werknemers te meten en door de tijd heen te
tracken.
Best worden al deze dimensies in eenzelfde meting opgenomen zodat de onderlinge
verhoudingen en samenhang tussen deze dimensies bestudeerd kunnen worden.
Hebben KMOʼs ook baat bij metingen zoals de McMe tevredenheidsmeting?
Voor grote en middelgrote ondernemingen zijn de voordelen evident. De schaal van
het bedrijf maakt het veelal onmogelijk om via individuele gesprekken de “vinger aan
de pols” te houden.
In KMO’s zou een bevraging op basis van individuele gesprekken echter wel haal-
baar zijn. Thans merkt men in de praktijk dat ook steeds meer KMO’s overgaan tot
systematische personeelsbevragingen. De anonimiteit van deze bevragingen zorgt
ervoor dat KMO-medewerkers onbevangen en eerlijk voor hun mening durven uit-
komen. Ook op aspecten – zoals bijvoorbeeld stijl van leidinggeven en collegialiteit –
die in een persoonlijk gesprek met de KMO-directeur doorgaans op veel gevoelighe-
den kunnen botsen. Het is net deze relatieve kleinschaligheid van vele KMO’s die er
voor zorgt dat werknemers op basis van individuele gesprekken niet volledig hun
mening durven uiten wanneer hiernaar gevraagd wordt. Een anonieme en vertrou-
welijk vorm van dataverzamelingsmethode vormt in dit geval een oplossing.
Om de hoeveel tijd worden de McMe metingen georganiseerd?
Door de band genomen organiseert men deze bevragingen om de twee jaar. Hier-
mee laat men voldoende tijd om verbeteracties te implementeren zodat de effecten
van deze acties gemonitord kunnen worden. Organisaties die zeer snel groeien of
door belangrijke veranderingsprocessen gaan, hebben er soms baat bij aan een
sneller tempo te meten. In dat geval zijn metingen met een kleiner interval mogelijk.
Omdat het natuurlijk zeer belangrijk is om ook daadwerkelijk iets te “doen” met de
resultaten van dit soort onderzoeken, kiezen organisaties met een groot personeels-
bestand er vaak voor om hun metingen te faseren. Zoals bijvoorbeeld het ene jaar
de arbeiders en het andere jaar de bedienden.
De medewerkersbevraging bracht helder in kaart waar onze teams vastliepen. Met de inzichten en begeleiding van McME hebben we onze werkprocessen aangepast en extra ondersteuning geboden. Dankzij de pulse checks volgen we nu regelmatig de resultaten op.
Employers compete better through personalized employee engagement. Contact McME and discover the benefits for your employees, your customers and your business.
Copyright 2024 – Website by Digital Leader
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.