- BLOGS
McME actie workshop
- By Eline De Witte
HR en (Change) Managers, is dit herkenbaar:

Daarom ontwikkelden wij de McME actie workshop:
We vertrekken vanuit jouw uitdaging, en benutten bestaande gegevens.
McME bereidt de analyse voor.
We maken bij jou, met jouw team een actieplan met impact op je resultaten.
Deze workshop is voor jou:
- Je wil dieperliggende analyse uitvoeren om door te dringen tot de echte “root causes” en prioriteiten.
- Je wil met het management team consensus vinden over prioriteiten en actieplan.
- Je wil de implementatie en opvolging van acties.
Dit mag je verwachten:
Uitgebreid
intake-gesprek
Briefing over de uitdagingen
van jouw organisatie, bv.
- Dalende productiviteit of klantentevredenheid.
- Een reorganisatie of een nieuw (HR-)beleid.
- Ziekte, burn-out, instroom en verloop uit balans.
Inventaris
van bestaande data over welzijn, betrokkenheid en tevredenheid in jouw team.
McME bereidt
de analyse voor
Gegevens doornemen en inzichten bundelen tot één overkoepelende analyse.
Conclusies, prioriteiten en discussiepunten voorstellen.
Duidelijke samenvatting resulteert in een minimale voorbereidingstijd van deelnemers.
Halve dag live
team workshop
Kickstart presentatie met aandachtspunten op maat. Redenen voor inertie en hoe ze te counteren.
Gezamenlijke analyse naar sterkten, problemen en achter-liggende oorzaken, positieve en negatieve uitschieters.
Acties met heldere objectieven en eigenaars. Van niveau quick wins tot langere termijn. integratie in (business)plannen.
Nadien volgt een verslag in de vorm van de (herbruikbare) template die we tijdens de workshop samen hebben ingevuld.
Heb je interesse?
>>> Contacteer Manuel Bollue

Manuel Bollue
Manuel Bollue faciliteert gemiddeld 100 workshops per jaar. Management teams en operationele teams. Volgens klanten: “Brengt overzicht en vertrouwen om aan de slag te gaan.”
manuel@mcme.be
+32 495 29 47 44
Sinds 2000 helpt McME organisaties “de juiste knoppen vinden” achter betrokkenheid, productiviteit en klantgerichtheid

Organisaties met betrokken medewerkers meten 18% meer productiviteit
en 78% minder kans op uitval. (Gallup)
Via onze eigen meetinstrumenten en ervaring overheen sectoren zijn wij vertrouwd met deze KPI’s.
Als KMO op mensenmaat begrijpen wij de noodzaak
uit complexe data één helder verhaal te bouwen.
“Luisteren, aanpassingsvermogen, interesse in de specifieke kenmerken van de organisatie.”
“De ongelooflijke kennis die jullie bezitten én over de details én hoe ermee om te gaan.”
“Motiverende scherpte en rustgevende contextualisering.”
Veelgestelde vragen
Vanwaar komt het idee van deze workshop?
Wij zien duidelijke correlaties tussen bv. energieniveau en kwaliteit van het werkleven enerzijds; kwaliteitsgerichtheid en “go the extra mile” anderzijds.
Welzijn, tevredenheid en betrokkenheid van je medewerkers bepalen dus rechtstreeks mee je de resultaten van je organisatie.
Ondertussen zien we bv. dat de wettelijk verplichte psychosociale risico-analyse nog te vaak een verplicht nummer is. Dit is voor jou en je medewerkers belangrijk, dus wij willen dat er echts iets mee gebeurt.
De laatste 10 jaar verschoven onze diensten van analyse en advies naar steeds meer begeleiding om acties te kiezen en te realiseren. Als onafhankelijke, neutrale partij kunnen we een “correcte” of “unbiased” analyse maken en daarvoor draagvlak vinden in de organisatie.
Deze workshop was origineel een onderdeel van langere trajecten die we met klanten doorlopen in de opvolging van acties. Doordat we de problematiek ook elders opvangen, bieden we deze ook apart aan.
Is het de bedoeling dat jullie erna een onderzoek doen? Zijn we na de workshop gebonden om McME in te schakelen?
Nee. Er is geen enkele verplichting.
Deze workshop staat op zichzelf en heeft een eindproduct.
Wij kunnen begeleiden en doen dat graag: (korte pulse) surveys, actieplannen, sessies met teams. Maar enkel als een klant dat wenst.
Wat als er bias zit op de bestaande data, als de vragen niet goed gesteld zijn?
We zien wel eens dat niet-pertinente vragen gesteld worden, of vragen waarin 2 à 3 verschillende aspecten worden gemeten.
Dit kan je niet helemaal rechttrekken. Je kunt wel de trends uit het onderzoek naar boven brengen en als basis van discussie gebruiken.
Internet staat toch vol gidsen en checklists “wat te doen na MTO”?
Aan de beschikbare lijstjes zal het zeker niet liggen.
De uitdaging zit in het bespreekbaar maken, uitklaren wat je als organisatie aanpakt, weten hoe je moeilijke gesprekken voert en tot acties overgaat. Dat is voor elke organisatie anders.
Wat versta je onder “interactieve” workshop?
Onze spreektijd is beknopt. Wij stellen vragen en gebruiken oefeningen om inzichten samen te brengen, iedere deelnemer aan het woord te laten. We dagen verschillende visies uit. We werken aan oplossingen en maken die visueel.
Wie neemt deel? Hoeveel personen?
Voor KMO’s is dit het management team of een project team.
Voor grote organisaties met aparte HR-afdeling is dat bijvoorbeeld de HR manager, project manager van het onderzoek, HR business partners, preventieadviseur, soms zit interne communicatie direct mee aan tafel.
Dit varieert van 4 tot 8 personen. Kleiner of groter kan, te bespreken tijdens de intake.
Waar ligt de focus in die halve dag workshop?
Inzichten worden duidelijk en krijgen een gewicht naar belangrijkheid.
Je gebruikt de kennis en inzichten “in de hoofden” en in de rapporten. Dankzij een problem framing methode kom je tot de essentie en leg je verbanden. Je kunt dit vergelijken met bv. een halve dag procesanalyse waarbij heel veel “tacit” inzichten naar boven komen.
De kracht van de workshop zit in keuzes maken op basis van feiten en die keuzes verbinden aan een set acties die je op één bierkaartje kunt uitleggen.
Komen dit onderzoek en de acties niet bovenop ons ander werk?
Deze eerste reactie komt, zonder overdrijven, bij elke klant naar boven. Het antwoord is: nee. Het onderzoek en de acties geven je werk richting.
Samen leggen we verbanden tussen onderzoeksresultaten en jaarplannen en andere KPI’s. We spelen in op de sterktes van je dagelijkse operaties.
Hoeveel tijd moeten wij zelf voorbereiden aan deze workshop?
Met ons aanspreekpunt hebben we 30 minuten tot een uur “intake”. Daar krijgen we inzicht in de context. We leren ook wie er uit jouw organisatie deelneemt aan de workshop en met welke insteek (analyse, uitvoering acties, communicatie…). Wij lezen ons in in bv. rapporten.
De deelnemers krijgen 1 à 2 weken op voorhand een e-mail met de agenda en evt. opdracht uitgelegd in kort filmpje. We vragen maximum 30 minuten voorbereiding. Essentieel is dat iedere deelnemer een nuttige bijdrage kan leveren.
Nog een template?!
“Het bos door de bomen zien.” Dit was het doel van de methode en de template. Ze dient op zijn minst als verslag. Idealiter kan je ze ook hergebruiken voor andere analyses en uitdagingen.
Hoe ben je zeker dat de organisatie na de workshop tot actie overgaat?
Wij merken dat elke van dergelijke sessies de actiegraad verhoogt:
- het co-creëren van het actieplan, geeft buy-in (“het komt van ons”)
- door een gedeelde visie van de prioriteiten
- door consequent te kiezen voor een klein aantal acties
Een extra garantie: neem de acties op in je (management) meetings
Volgen jullie achteraf op?
We kunnen verdere begeleiding geven aan teams en als klankbord optreden voor de managers.
We hebben methodes om de acties levend te houden.
Related Posts

McME actie workshop
De McME actie workshop: we gaan met jouw bestaande resultaten over medewerkerswelzijn, -betrokkenheid en -tevredenheid aan de slag

Conclusies van 5 jaar McME: Engagement, tevredenheid en welzijn
Onze take-aways wanneer we onze McME-data van de laatste 5 jaar bekijken in de Belgische dienstensector