De kar in beweging krijgen

Mensen meenemen in een implementatietraject

Een medewerkers-tevredenheidsonderzoek is geen eindpunt, maar een vertrekpunt. Organisaties krijgen een spiegel voorgehouden: wat leeft er écht op de werkvloer? Maar wat volgt daarna? Hoe zorg je ervoor dat de inzichten uit zo’n bevraging niet in een lade verdwijnen, maar leiden tot échte verandering? En vooral: hoe zorg je dat managers en medewerkers eigenaarschap opnemen?

Waarom mensen meewerken

Mensen willen meewerken aan verandering als aan een aantal voorwaarden voldaan is:

  • Zingeving: begrijpen waarom de verandering nodig is en hoe die bijdraagt aan een groter geheel.
  • Betrokkenheid: wie mee mag denken en beslissen, voelt zich eigenaar van de verandering.
  • Vertrouwen: voelen dat het leiderschap oprecht luistert en handelt in het belang van het team.
  • Kleine successen: zichtbare vooruitgang motiveert. Elke stap vooruit is een bewijs dat verandering mogelijk is.

 

Que medewerking onderscheiden wij 3 verschillende groepen.

Wie trekt, wie duwt, wie remt?

Collega’s bij het vroegere Kite gebruikten als metafoor al een “Veranderkar” met trekkers, passagiers en remmers. In onze projecten zien wij vergelijkbare profielen. Om het in (e)NPS-termen te zeggen:

  1. Promoters: zij geloven in de verandering, voelen eigenaarschap en zetten hun schouders eronder. Dit zijn vaak de informele leiders op de werkvloer.
  2. Passives: ze lopen mee of zitten op de kar. Ze wachten af, kijken de kat uit de boom. Velen steunen de Promoters en hebben een klein duwtje nodig om zelf Promoter te worden. Ze zullen veranderingen zeker niet tegenwerken maar worden geen ‘early adoptors’.
  3. Detractors: deze mensen remmen subtiel (veel vragen, cynisme) of trekken de kar actief naar achter. Soms uit angst controle te verliezen, soms uit frustratie met vorige verandertrajecten, soms omdat ze zich niet gehoord voelen. Als manager kunnen deze mensen frustratie opwekken. We moeten begrijpen dat weerstand menselijk is.

 

Elke groep vraag om een andere aanpak. Promotors kan je de mogelijkheid geven om zelf mee te werken aan een implementatietraject. Detractors zullen net een luisterend oor nodig hebben zodat ze hun bezorgdheden kunnen delen.

Vooruit met de kar: hoe motiveer je mensen om mee te werken?

Naast verschillende noden kunnen we wel een framework opzetten voor alle medewerkers. Bij McME geloven we dat succesvolle implementatie begint bij verbinding. In onze workshopmethode gebruiken we analyses en cijfers als conversatiestarter. We werken op 4 pijlers

  1. Gezamenlijke analyse
    Start met dialoog. Maak een gezamenlijke analyse van de cijfers en vraag medewerkers naar onderliggende behoeften en bezorgdheden. Vraag waar ze kansen zien, om welke sterkten ze graag komen werken. Feiten, overzicht en duiding als tegengewicht tegen “remmers”, anekdotes en cynisme. In deze stap kom je te weten welke verschillende standpunten er leven.
  2. Actieplan
    Eens uit de analyse blijkt wat je moet verhelpen, lijst je samen verbeterideeën op. Kies een handvol ideeën om verder uit te werken tot concrete acties met de Promoters als drijvende kracht. Laat hen verhalen delen, collega’s inspireren en signalen opvangen.
  3. Opvolging
    Anticipeer ook hoe en wanneer je deze acties integreert in de dagelijkse werking. Geef de ideeën een kans en spreek daarom af hoe je test, bijleert en bijstuurt. Opvolging gebeurt door leidinggevenden en bv. tussentijdse metingen.
  4. Bevestiging
    Communiceer de vooruitgang met ritme. Eén nieuwsbrief volstaat niet. Bouw een communicatieritme op met updates, een Q&A-meeting, feedbacks in team meetings etc. Opvolging en bevestiging toont de Passives de we vooruit en geeft hen vertrouwen.

Verandering is niet zomaar een agendapuntje of een vinkje, maar een proces

Het vraagt geduld, herhaling en vooral: menselijkheid. Door te erkennen dat verandering spannend is, door ruimte te geven aan emoties en door mensen écht te betrekken.

Wil je weten hoe wij jou kunnen begeleiden in jouw veranderingsproces? Neem gerust contact op – we trekken graag samen met jou aan de kar.

Zoek je begeleiding voor 1 workshop?

>>> Lees ons artikel over de McME-actie workshop

Of een volledig implementatietraject?

>>> Contacteer Manuel Bollue

Foto van Manuel Bollue

Manuel Bollue

Manuel Bollue faciliteert gemiddeld 100 workshops per jaar. Management teams en operationele teams. Volgens klanten: “Brengt overzicht en vertrouwen om aan de slag te gaan.”

manuel@mcme.be
+32 495 29 47 44

Sinds 2000 helpt McME organisaties “de juiste knoppen vinden” achter betrokkenheid, productiviteit en klantgerichtheid

Share the Post:

Related Posts