Naleving wetgeving psychosociaal welzijn & preventie op het werk
Doelstellingen en resultaten
Onafhankelijk advies inwinnen over welzijn op de werkplek tegen stress, burn-out en ongewenst grensoverschrijdend gedrag
Onafhankelijke analyse
Schakel onafhankelijke experts in voor objectieve analyses en adviezen over welzijn op de werkplek, vrij van vooringenomenheid.
Inzicht
Identificeer en begrijp de "blinde vlekken" binnen uw organisatie die invloed hebben op het psychosociaal welzijn.
Compliance
Voldoe aan de wettelijke vereisten voor psychosociale risicoanalyse, gebaseerd op de vijf A's: arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden, arbeidsrelaties en arbeidsorganisatie.
Omgeving
Breid de risicoanalyse voor psychosociaal welzijn uit naar onder meer psychologische veiligheid, ergonomie, telewerken en loopbaanontwikkeling.
Case Study: "Belgische
dochteronderneming"
Ondersteunen van het preventiebeleid en naleven van de wetgeving
Een Belgische dochteronderneming van een groot productiebedrijf wil het welzijn en de ergonomie van haar medewerkers onderzoeken. McME zorgt ervoor dat de organisatie voldoet aan de wetgeving voor risicoanalyse van het psychosociaal welzijn en voorziet het preventiebeleid van bruikbare gegevens.
De multinationale producent van bouwmaterialen voert jaarlijks wereldwijd een welzijnsenquete uit onder haar medewerkers. De Belgische vestiging, met 390 werknemers, wil deze wereldwijde welzijnsenquete koppelen aan een lokale beoordeling. Specifiek wil de Belgische eenheid het welzijn en de psychosociale risico's bij haar werknemers verder onderzoeken en een evaluatie uitvoeren van de ergonomie bij het gebruik van computerschermen.
Een beknopte medewerkersenquête wordt opgesteld om belangrijke aspecten zoals arbeidsvoorwaarden, tevredenheid, motivatie, gezondheid, veiligheid op het werk en ergonomie te beoordelen. Dankzij zorgvuldige planning en uitvoering van de enquête kunnen zowel leidinggevenden als werknemers uit de witte en blauwe boorden deelnemen, terwijl de productiecontinuïteit gewaarborgd blijft.
Na 8 weken ontvangen de preventieadviseurs gestructureerde resultaten, samen met een analyse van de belangrijkste risicobronnen. Hiermee worden concrete acties uitgezet en voldoet het bedrijf aan de nationale wetgeving.
Met online toegang tot de gebruiksvriendelijke McME-dashboardsoftware hebben de preventieadviseurs en de HR-afdeling de mogelijkheid om zelf analyses uit te voeren en presentaties op maat voor te bereiden.
McME
dienstverlening
Problemen op de werkplek in kaart brengen en zorgen voor de nodige bescherming
Identificeren
Actieve identificatie van problemen en kansen helpt een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen en verhoogt de betrokkenheid van medewerkers op de werkvloer.
Inzichten
Tijdig verkregen heldere inzichten in de oorzaken van ontevredenheid en demotivatie van medewerkers zijn essentieel voor het verbeteren van de algehele employee experience.
Risico’s herkennen
Herken en analyseer zowel risico's als beschermende factoren die invloed hebben op hoe medewerkers zich gewaardeerd, gerespecteerd en ondersteund voelen. Dit draagt bij aan een positieve werknemerswelzijn en versterkt de motivatie van werknemers.
Analyse van de resultaten
Analyseer de resultaten om discrepanties in vaardigheden, ervaringen en betrokkenheid van medewerkers te identificeren. Gebruik deze gegevens om een continue verbetering van het preventiebeleid te waarborgen.
Onze manier van werken
Proactieve betrokkenheid en ondersteuning voor werknemerswelzijn
Hands-on tips
Medewerkers kunnen in real-time tips en relevante informatie ontvangen tijdens het invullen van hun enquête.
Ondersteuning bij meldingen
Ondersteuning voor medewerkers die problemen melden, waaronder persoonlijk overleg met een vertrouwenspersoon.
Proactieve aanpak
Gerichte preventieve acties ondernemen met betrekking tot onder meer coping-problemen, burn-out-risico, stress en ongewenst gedrag.
Preventiebeleid
HR-managers en gezondheids- en veiligheidsinstanties zoals CPPT/CPBW assisteren bij het optimaliseren van het preventiebeleid.