- BLOGS
Engagement: geen HR-thema, maar een businessstrategie
- By Eline De Witte
In veel organisaties wordt medewerkers-engagement nog te vaak gezien als een ‘zachte’ HR-indicator. Leuk om te hebben, maar moeilijk te linken met harde bedrijfsresultaten. Het lijkt vooral goed voor medewerkers. Nochtans is engagement een directe hefboom voor een performante organisatie.
Neem 3 indicatoren van performantie die wij meten als “engagement benefits”: kwaliteit, samenwerking en retentie.
Bij alle 3 kunnen CEO’s betrokkenheid gebruiken als hefboom voor een toekomstbestendige organisatie:
Streven naar kwaliteit
Kwaliteitsbewustzijn is geen luxe, maar een strategische troef. Zeker nu betrouwbaarheid en reputatie belangrijker worden. Medewerkers die niet enkel taken afvinken, maar kwaliteit willen leveren, nemen verantwoordelijkheid voor hun werk, denken na over de gevolgen van hun keuzes en stellen vragen als:
- “Is dit echt de beste oplossing voor de klant?”
- “Wat betekent deze beslissing voor mijn collega’s?”
- “Hoe kan ik dit proces verbeteren voor de toekomst?”
Zulke reflectie leidt tot minder fouten, hogere klanttevredenheid en een robuustere dienstverlening.
In onze bevragingen bevragen we telkens dit streven naar kwaliteit. We zien we dat kwaliteitsbewust gedrag samenhangt met engagement. We tonen hieronder onze eigen data, die gebaseerd is op medewerkers in de Belgische dienstensector (lees hierover meer: Conclusies o.b.v. 5 jaar McME data). Rechts van medewerkers die aangeven niet ge-engageerd te zijn, links staat data van ge-engageerde deelnemers, We meten dit via eNPS, ofwel de employee net promotor score (lees hierover meer in onze whitepaper). Rechts zien we dat 56% bezig is met de kwaliteit van hun werk en 20% zelfs sterk bezig is met kwaliteit in hun werk. Samen is dat goed voor 3 kwart van de ge-engageerde medewerkers! Links zien we dat slechts 37% aangeeft kwaliteitsbewust te zijn (donkergroen en lichtgroen samengenomen). Dat is een halvering!
Streven naar kwaliteit bij detractors Streven naar kwaliteit bij promotors
Samenwerken: “Ik help anderen zo veel mogelijk in deze organisatie.”
In een omgeving waar medewerkers zich betrokken voelen, stijgt de bereidheid om collega’s te ondersteunen.
We zien in onze projecten dat dit diepgaande impact heeft:
- Ondersteunend gedrag versnelt kennisdeling, verhoogt de efficiëntie van teams en reduceert de afhankelijkheid van hiërarchische sturing.
- Het zorgt voor een vlottere ‘onboarding’ van nieuwe collega’s.
- … en: hogere INTERNE klanttevredenheid. Belangrijk in tijden waar meer en meer overheen silo’s wordt samengewerkt.
- Weten dat je op anderen kunt rekenen, verkleind ook de drempel om uit te reiken als je op verschillende plekken werkt (thuis, kantoor).**
**Wist-je-dat…
We een Remote working onderzoek deden wanneer medewerkers verplicht thuiswerkten door de Covid-19 pandemie? In dit onderzoek bij verschillende bedrijven bleek dat het grootste gemis voor medewerkers lag in het moeilijker of niet kunnen uitreiken naar hun collega’s.
Loyaliteit: “Ik wil hier blijven.”
In de “war for talent” is het behouden van ervaren medewerkers minstens even belangrijk als het aantrekken van nieuwe. Om deze reden meten we ook of medewerkers de intentie hebben om voor de huidige werkgever te blijven werken.
Retentie is evidenter bij betrokken medewerkers:
- Ze geven veel vaker aan dat ze op lange termijn bij hun organisatie willen blijven.
- Ze zijn minder vatbaar voor externe aanbiedingen.
- Ze tonen meer bereidheid om zich in te zetten voor de toekomst van het bedrijf.
Op die manier verlaagt betrokkenheid niet alleen de directe kosten van verloop, maar versterkt het ook de continuïteit van teams.
Van zachte waarde naar harde impact
Streven naar kwaliteit, samenwerking en retentie zijn geen HR-doelstellingen of extraatjes voor de ‘employee experience’. Ze bepalen hoe sterk een organisatie staat, wie er blijft werken en welke kwaliteit ze leveren. Engagement is dus geen extraatje voor de ‘employee experience’. Het is een strategische hefboom voor CEO’s die hun organisatie toekomstbestendig willen maken.
Zou je deze link tussen ‘zachte’ HR en ‘harde’ businessdoelstellingen of KPI’s graag bespreken met ons?
>>> Contacteer Patrick Deroost
Patrick Deroost
Patrick is oprichter van McME. Hij kent als geen ander de knoppen om tevredenheid engagement te verhogen en kan putten uit bijna 20 jaar ervaring.
patrick@mcme.be
+32 496 27 47 40
Related Posts

Engagement: geen HR-thema, maar een businessstrategie
Engagement: hoe ‘zachte’ HR te linken valt met ‘harde’ KPI’s

Conclusies van 5 jaar McME: Engagement, tevredenheid en welzijn
Onze take-aways wanneer we onze McME-data van de laatste 5 jaar bekijken in de Belgische dienstensector