Waarom zijn leidinggevenden stressbestendiger?
- By Manuel

We bevragen altijd werkstress bij werknemers in onze full-McME-vragenlijst. (De meeste) mensen ervaren immers wel regelmatig stress op het werk, en een belangrijke opvolgvraag is of ze kunnen omgaan met deze werkstress. Dit omgaan met werkstress noemen we coping.
Studie wijst uit: leidinggevenden beheersen stress beter dan werknemers
We kijken dus nu graag eens samen terug welke antwoorden we de laatste 5 jaar hebben gekregen over omgaan met werkstress. Links staat de coping voor de leidinggevenden en rechts voor de andere werknemers. Geen enkele leidinggevende heeft aangegeven heel slecht om te kunnen met stress en 6% geeft aan dat ze slecht om kunnen met werkstress. Een groot verschil met andere werknemers, waarvan 12% aangeeft (heel) slecht om te kunnen met werkstress.
Dit druist in tegen de algemene perceptie dat leidinggevenden net meer werk(druk) hebben, meer verantwoordelijkheid, en dus: meer stress.
Toch bevestigt wetenschappelijke onderzoek deze bevinding. Skakon, Kristensen, Christensen, Lund & Labriola (2011) vonden dat Deense managers minder stress ervaren dan hun teamleden. Toch hadden deze Deense managers een hoge werkdruk en meer conflicten tijdens het werken. Hoe komt het dan ze beter kunnen omgaan met hun werkstress? Er zijn enkele factoren die dit effect verklaren volgens de studie en wij zien dit ook terugkomen in onze data.


1. Leidinggevenden zijn meer geëngageerd
Leidinggevenden geven hun bedrijf gemiddeld een hogere score als u hen vraagt in welke mate ze werken voor hun werkgever zouden aanraden. Links ziet u dat wel 31% van de leidinggevenden een 9 of 10 geeft aan hun werkgever.

2. Leidinggevenden beoordelen hun eigen managers positiever
Binnen de factor collega’s (“co-workers”) vragen we mensen of ze zich ondersteund voelen door hun collega’s, door hun leidinggevenden en door het managementteam en hoe competent ze denken dat deze zijn. Voor onze respondenten geldt dat 73% leidinggevenden hun eigen leidinggevende als (zeer) competent beschouwen, terwijl slechts 65% van de andere werknemers dezelfde perceptie heeft.


3. Leidinggevenden hebben meer autonomie
Gemiddeld hebben leidinggevenden meer mogelijkheden om te kiezen hoe ze met problemen omgaan, hoe ze hun dag indelen… Deze autonomie beschermt hen tegen de negatieve effecten van stress. In onze steekproef vonden we dat 84% van de leidinggevenden hoge of zeer hoge autonomie heeft terwijl 73% van de andere werknemers hoge tot zeer hoge autonomie heeft. Autonomie is echter iets dat iedere werknemer in een bedrijf kan ervaren.



Manuel Bollue
Manuel Bollue is senior consultant bij McME, waar hij werkgevers ondersteunt bij het verbeteren van het welzijn, de tevredenheid en de betrokkenheid van hun werknemers, met een daadwerkelijke impact op hun bedrijf. Hij is gespecialiseerd in het samen met teams opstellen van actieplannen en verandertrajecten en heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de McME-methodologie.
Related Posts
